مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت - برای ورود به هر کشوری نیاز به پاسپورت داریم. در واقع پاسپورت نوعی مجوز برای ورود از یک کشور به کشور دیگر است. تمامی افرادی که به هر دلیلی قصد خارج شدن از کشور خود را دارند مجبور به همراه داشتن گذرنامه در هنگام خروج از مرزهای آن کشور می‌باشند، برای این کار تنها لازم است تا افرادی که واجد شرایط تعریف شده برای دریافت پاسپورت هستند با مراجعه به مراکز پلیس ۱۰+ و ارائه مدارک مورد نیاز و همچنین پرداخت هزینه مربوطه اقدام به ثبت نام و دریافت آن در مدت زمان اندکی کنند. در ادامه با مراحل گرفتن پاسپورت ، شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت آشنا می‌شویم.

مراحل گرفتن پاسپورت

 انواع پاسپورت

در ایران سه نوع گذرنامه وجود دارد که بسته به نوع و هدف استفاده از آن متفاوت می‌باشد و به ترتیب عبارتند از:

    1. پاسپورت عادی و یا توریستی
       این نوع پاسپورت برای تمامی افراد و شهروندان عادی که با مقاصد مختلف مانند گردش، زیارت، تحصیل و… از کشور خارج می‌شوند طراحی شده است.
    2. پاسپورت دیپلمات
      این گذرنامه برای مقامات سیاسی و سطح بالای کشور طراحی شده و دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به پاسپورت‌های عادی می‌باشد.
    3. پاسپورت خدمت
      این گذرنامه برای به افرادی که به ماموریت‌های کاری از سوی دولت می‌روند تعلق می‌گیرد و ویژگی‌های آن مانند پاسپورت دیپلماتیک می‌باشد.

مراحل گرفتن پاسپورت

  1. مراجعه به دفتر پلیس ۱۰+:

اولین گام در مراحل گرفتن پاسپورت، مراجعه به دفتر پلیس ۱۰+ می‌باشد. برای دسترسی به دفتر پلیس ۱۰+ به  دو روش حضوری و غیرحضوری می‌توان اقدام کرد. اگر روش غیرحضوری را انتخاب می‌کنید باید وارد سایت رسمی و اینترنتی  epolice.irشوید. سپس در بخش تماس با ما، در جستجوی نزدیک‌ترین دفتر پلیس ۱۰+ باشید.

  1.  گام دوم در مراحل گرفتن پاسپورت این است که تمام مدارک مورد نیاز را بدون کم و کاستی در اختیار دفتر پلیس ۱۰+ قرار دهید.

 هزینه پاسپورت به صورت سالیانه تغییر می‌کند. عوامل گوناگونی ائم از هزینه پست، هزینه دفاتر پلیس ۱۰+، عوارض شهرداری و عوارض نیروی انتظامی در ایجاد هزینه پاسپورت دخیل هستند.

برای پرداخت هزینه پاسپورت از دو طریق می‌توانید اقدام کنید اولین و آسان‌ترین روش، پرداخت هزینه پاسپورت از طریق دستگاه کارتخوان و دفاتر پلیس ۱۰+ است و دومین روش مراجعه به بانک ملی و دریافت فیش واریزی اختصاصی دارد.

برای اخذ پاسپورت در صورت عدم بروز مشکل در بازه زمانی ۲۰ روز کاری صدور می‌گردد. لذا حدود یک ماه قبل از اقدام برای سفر در راستای اخذ پاسپورت اقدام نمایید.

مراحل گرفتن پاسپورت

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت

 بر اساس قوانین و مقررات کشور، مدارک لازم برای پاسپورت ۱۴۰۲ شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اصل مدرک هویتی یعنی شناسنامه و کارت ملی به همراه رونوشت آن ها
  • اصل گواهی پایان خدمت یا گواهی معتبر معاف بودن از خدمت برای آقایان بالای ۱۸ سال به همراه رونوشت آن، کسانی که بالای ۵۰ سال سن دارند نیازی به ارائه مدرک ندارند.
  • مدرک پرداخت هزینه‌های مربوط به صدور گذرنامه شامل هزینه‌ های شهرداری و نیروی انتظامی و پست
  • گواهی اشتغال به تحصیل یا سپرده مالی به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۸  تا ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ میلیون تومان برای آقایانی که مشمول انجام خدمت سربازی هستند.
  • گواهینامه حفاظت یگان برای افراد نظامی مشمول به کار یا بازنشستگانی که کمتر از ۵ سال از بازنشستگی آنها می‌گذرد.
  • سه قطعه عکس بیومتریک با ابعاد ۴*۶ که کمتر از ۳ سال گذشته گرفته شده باشد.

 عکس بیومتریک برای خانم‌ها باید دارای خصوصیات زیر باشد:

  • حجاب کامل
  • فاقد آرایش غیر متعارف
  • با مقنعه یا روسری که هیچ طرح یا نقشی ندارد.
  • وسایل زینتی که در چهره فرد وجود نداشته باشد.
  • بدون عینک
  • گردی صورت به طور کامل پیدا باشد.

تصویر آقایان برای صدور گذرنامه باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

  • فاقد هرگونه آرایش صورت
  • بدون عینک، کلاه، کراوات یا گردنبند
  • لباس آن ها نوشته یا برچسب خاصی نداشته باشد
  • رنگ لباس آنها نباید سفید یا سبز روشن یا تیره باشد
  • لباس یقه باز یا کاپشن یقه بلند نپوشیده باشند
  • وسایل زینتی در چهره او نباشد
  • مدل موی او متعارف باشد
  • محاسن او با عرف جامعه همخوانی داشته باشد.

 با ارائه این مدارک، یک فرم در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این فرم باید اطلاعات شخصی، علائم ظاهری مثل قد، وزن و رنگ چشم، شغل و محل اشتغال، نشانی محل سکونت، کشور مقصد و قصد خروج از کشور، اطلاعات مربوط به دو نفر از بستگان یا نزدیکان برای تماس در موارد اضطراری، امضای همسر، ولی یا قیم برای موافقت خروج از کشور و امضای فرد متقاضی گذرنامه درج شود.

 شرایط دریافت پاسپورت برای افراد زیر ۱۸ سال 

مراحل گرفتن پاسپورت – برای افراد زیر ۱۸ سال، اجازه محضری از سوی پدر و یا قیم قانونی ضروری است. افراد بالای ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر، می‌بایست شناسنامه عکسدار ارائه دهند. افراد زیر ۱۵ سال؛ برای اخذ پاسپورت باید دفترچه بیمه، گواهی اشتغال به تحصیل خود را تحویل ماموران صدور دهند.

 مدت اعتبار گذرنامه

قوانین کشورهای مختلف برای اعتبار پاسپورت برای توریست‌های خارجی متفاوت است. اما معمولاً نیاز دارید که پاسپورتی با حداقل ۶ یا ۷ ماه داشته باشید پس بهتر است قبل از اقدام به خرید بلیط از اعتبار گذرنامه خود مطمئن شوید.

با توجه به تغییرات قوانین مربوط به ویزای هر کشور، باید برای سفر به کشورهایی مانند ویتنام، تایلند، ترکیه اطلاعات لازم و مدت زمان اقامت بدون نیاز به ویزا را از وب سایت رسمی وزارت امور خارجه یا سفارت آن کشور مشاهده کنید. اما برای ورود به کشورهایی مانند سوئیس، فرانسه، هلند و… باید قبل از سفر اقدام به دریافت ویزای شینگن ،گذرنامه شما بیش از ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

هزینه صدور پاسپورت در سال ۱۴۰۲

 دریافت پاسپورت ملزوم به پرداخت هزینه، برای متقاضیان آن می‌باشد که شامل پرداخت مبلغ ۵۰۰۰ تومان، برای دریافت فرم‌های ثبت نام و شناسه گذرنامه، پرداخت ۲۰۰۰۰ تومان در وجه سازمان شهرداری، ۱۵۰۰۰ تومان هزینه انگشت نگاری، ۲۰۰۰۰ تومان هزینه دادرسی، ۱۸۰۰۰ تومان هزینه عکس و احراز هویت ۴۲۰۰۰ و مبلغ ۱۳۴۰۰۰ تومان هزینه دفتر و ۲۰۰ هزار تومان هزینه چاپ و هزینه‌های دفتری برای تمدید و یا تعویض ۳۳۰۰۰ تومان می‌باشد.

در مجموع هزینه صدور گذرنامه در سال ۱۴۰۲ به علاوه هزینه اداره پست، به منظور ارسال مدارک برای شخص متقاضی، مبلغی حدود ۴۷۰ هزار تومان خواهد بود که باید از طریق دستگاه‌های کارتخوان موجود در دفاتر پلیس  ۱۰+ پرداخت شود.

 پیگیری وضعیت صدور گذرنامه

 برای پیگیری گذرنامه افراد می‌توانند از طریق روش استعلام گذرنامه با کد ملی یا مراجعه به سامانه رهگیری پاسپورت اقدام کنند. همچنین راه‌هایی مانند پیگیری از طریق ۱۱۰۰ و یا اداره پاسپورت نیز می‌تواند مناسب باشد در صورتی که پاسپورت افراد صادر شده آماده به حساب بیاید، می‌توانند با استفاده از کد رهگیری پستی زمان رسیدن آن به درب منزل را جویا شوند. در مواقعی که تاخیر رخ داده افراد می‌توانند پیگیر تاخیر گذرنامه با کد ملی و یا روش پیگیری صدور پاسپورت از طریق ناجا را امتحان کنند.

مدارک لازم برای دریافت گذرنامه

قوانین اخذ پاسپورت 

  • خانم‌ها باید اجازه همسر خود را داشته باشند.
  • نداشتن سوء پیشینه کیفری تا دو سال قبل از درخواست پاسپورت.
  • متقاضی باید شخصا برای ارائه مدارک و درخواست خود حاضر شود.
  • متقاضی نباید مشمول خدمت نظام وظیفه باشد.
  • متقاضی ممنوع الخروج نباشد.
  • اگر فردی بالای ۱۵ سال سن داشته باشد، شناسنامه او باید عکسدار باشد
  • متقاضی نباید هیچگونه بدهی به دولت یا کلیه نهادهای وابسته به دولت داشته باشد
  • هدف متقاضی برای خروج از کشور نباید در تناقض با امنیت دولت و کشور باشد .

مفقودی گذرنامه

 در صورت گم شدن گذرنامه، شما باید سریعا مفقود شدن آن را به اداره گذرنامه اعلام کنید تا گذرنامه گمشده مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار نگیرد. با اعلام مفقودی گذرنامه خود به پلیس، در واقع مفقودی گذرنامه و اطلاعات مربوط به آن را در سامانه اینترپل نیز ثبت خواهید کرد و در صورت پیدا شدن گذرنامه، شما باید آن را به پلیس اطلاع دهید تا اطلاعات پاسپورت شما در سامانه ی اینترپل نیز به روز شود.

در این مقاله از راگنا تریپ سعی شد شما را با مراحل گرفتن پاسپورت – مدارک لازم برای دریافت گذرنامه اشنا کنیم. چنانچه قصد دریافت ویزای شینگن و یا رزرو‌ تور اروپا را دارید با کارشناسان راگناتریپ تماس حاصل فرمایید.

زنبیل خرید